حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1015 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 2×
ضرورت راه اندازی موسسه ای رسانه ای در وزارت نیرو
  • خرداد 4, 1402 ساعت: ۱۹:۳۵
  • شناسه : 1753
    2
    محمدآشنا عباس منش؛ سمانیوز/ محمدآشنا عباس منش؛ هر سازمان یا شرکتی دولتی یا خصوصی در برنامه های ارتقا، رشد و توسعه خود نیاز مبرم به دریافت و شناسایی نظرات و دیدگاه های مشتریان و مخاطبان خود دارد تا از این طریق بتواند بهتر و توانمندتر ظاهرشده و انتظارات ٱنها را به نحو مطلوب برآورده کند.
    ارسال توسط : نویسنده : فریده منصوری منبع : سمانیوز
    پ
    پ

    سمانیوز، هر سازمان یا شرکتی دولتی یا خصوصی در برنامه های ارتقا، رشد و توسعه خود نیاز مبرم به دریافت و شناسایی نظرات و دیدگاه های مشتریان و مخاطبان خود دارد تا از این طریق بتواند بهتر و توانمندتر ظاهرشده و انتظارات ٱنها را به نحو مطلوب برآورده کند. از سویی دیگر چشم انداز، ماموریت و دیدگاه های مسوولین شرکت یا سازمان خود را به مشتریان و مخاطبان خود به نحو مطلوب و شایسته انتقال دهد و رابطه ای سالم و دوسویه و قوی برقرارگردد .

    به همین منظور سازمان ها واحدی به نام روابط عمومی و اطلاع رسانی را در چارت مدیریتی سازمان خود تعریف کرده تا با استفاده از ابزارهای لازم ارتباطی و رسانه ای ، فعالیت مورد نظر خود را با هدف مشخص و تبیین شده به پیش ببرد. روابط عمومی نیز با استفاده از رسانه ها وکانال های ارتباط جمعی و توان و خلاقیت کارشناسان و نیروهای خبره خود، هدف سازمان را جامعه عمل می‌پوشاند.

    یکی از این ابزارها، رسانه های جمعی مکتوب هستند که امروزه به صورت مکتوب و همزمان الکترونیکی منتشر می‌شوند. در این حوزه شهرداری تهران سال هاست با راه‌اندازی مجموعه‌ی بزرگ رسانه ای و نشر روزنامه های مکتوب و مجازی ” همشهری ” گام موفقی را برداشته است. سازمان هلال احمر نیز دیگر سازمانی است که روزنامه ” شهروند ” را جهت ارتباط با مردم و نهادهای مدنی و معرفی عملکرد خود و زیرمجموعه‌هایش منتشر می کند.

    اکنون ضرورت راه اندازی مجموعه بزرگ رسانه ای در وزارت نیرو و صنعت بزرگ آب و برق احساس می شود تا بتواند به بهترین شکل و با کیفیت بالا ، امر رسانه ای کردن خدمات بزرگ و مهم و زیرساختی خود را به نحو شایسته و مطلوبی ارائه نماید. این مجموعه می تواند در شفاف سازی ارتباط مشتریان ، مخاطبان ، مردم و مسولین حرفه ای عمل کرده و با تعریف اپلیکیشن ، آپارات، چندرسانه ای ها ، اخبار روزانه شرکت ها، پروژه های قابل افتتاح و بهره برداری استان ها، عکس و فیلم فعالیت ها و تهیه شده توسط روابط عمومی های شرکت های زیرمجموعه سراسرکشور، روزشمار پروژه های در حال اجرا، نظرسنجی و کسب افکار و نظر مردم و مخاطبان، درج آگهی های مناقصه و مزایده شرکت های زیرمجموعه و با ایجادکانال مستقیم ارتباطی مردم با مسوولین وزارت نیرو و مدیران شرکت های زیرمجموعه ، ارزیابی دقیق تری از فعالیت و تلاش کارشناسان و تلاشگران شرکت های زیرمجموعه در سراسر کشور را رصد و اندازه گیری کند .

    هم اکنون این خلا رسانه ای و نبود انسجام اطلاع رسانی و فرماندهی دقیق و شفاف ارتباطی و اتاق فرمان مرکزی دیده می شود. چرا که رسانه های پراکنده و متعدد و اغلب داخلی وزارت خانه و شرکت های وابسته به آن، نمی توانند امر مهم و ملموس ارتباط ، اطلاع رسانی و شفاف سازی و تفهیم مخاطبان و مشتریان را به نحو مطلوب و در بازه زمانی خود انجام دهند و همه این ماهنامه و مجله های داخلی که در وزارت نیرو و شرکت های وابسته اش منتشر می‌شوند، بدون مخاطب مانده و جایی هم به نحو مطلوب توزیع نمی شوند که دیده ‌شوند و ارتباط عملا یک سویه بوده و یک سویه می ماند.

    حال از مسوولین روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت خانه و شرکت های بزرگ مادرتخصصی توانیر، توسعه منابع آب ایران، آب نیرو، نیروگاه‌های حرارتی و شرکت توسعه و مدیریت برق ایران انتظار می رود به فکر راه اندازی یک مجموعه بزرگ رسانه ای برای صنعت بزرگ آب و برق باشند.

    به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی، آگاه سازی ، فرهنگ سازی و مدیریت مصرف انرژی و ارتباط مستقیم و دوسویه و حرفه‌ای با مخاطبان، مشترکین خانگی و تجاری و مشتریان سنگین صنعتی ، ضرورتی انکارنشدنی و نیاز مبرم وزارت نیرو باشد.

    می تواند از توان و انرژی و تخصص کارشناسان متخصص و توانمند وزارت نیرو در سراسر کشور برای این امر استفاده بهینه نموده و در کنار آن ، تیمی حرفه ای را به این کار اختصاص داد . از نظر مالی هم مسئله راه اندازی و انتشار این موسسه رسانه ای برای این وزارت خانه به‌ صرفه بوده و هزینه ای تازه در بر نخواهد داشت، چرا که می‌توان با جذب تمامی آگهی های شرکت های زیرمجموعه خود، هزینه های فنی و چاپ ، نشر و کاغذ و دیگر هزینه ها را تامین کند.

    سال هاست وزارت نیرو و زیرمجموعه آن برای دیگر رسانه ها از جمله : صداوسیما و روزنامه ها و … هزینه های کلانی صرف می کند اما به نظر می رسد و طبق شواهد موجود و قابل دسترس و اندازه گیری، این ارتباط کارا و سازنده نبوده است چرا که اطلاع رسانی و ارتباط دوسویه، همیشگی ، مداوم و مستمر نبوده و نیست.

    به نظر می رسد امر اطلاع رسانی و شفاف سازی و اقناع مخاطب و تفهیم سیاست های وزارت نیرو به مشترکین و ارائه دغدغه ها و نگرانی های مدیران صنعت آب و برق نیازمند یک مجموعه بزرگ رسانه ای است تا بتوان به چشم انداز رفیعی که برای وزارت نیرو ترسیم شده است ، رسیده و به اهداف مورد نظر خود دست یابیم.

    دکتر محمدآشنا عباس منش، فعال رسانه و روابط عمومی

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.