حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1015 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 2×
صنعت تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در استان کرمانشاه
  • اسفند 13, 1401 ساعت: ۱۷:۳۶
  • شناسه : 1011
    7
    سمانیوز/ تولید انواع ماهیان زینتی با تأمین نیازهای زیبایی شناختی و حفظ محیط زیست، یک بخش مهم تجارت در صنعت آبزیان را تشکیل می دهد.
    ارسال توسط : نویسنده : فریده منصوری منبع : سمانیوز
    پ
    پ

    به گزارش سمانیوز به نقل از کارشناسان واحد فنی اداره کل شیلات استان: آبزی پروری صنعت پررونقی است که فرصت‌های گسترده ای برای کارآفرینی و تامین معیشت را رقم می زند.

    تولید انواع ماهیان زینتی با تأمین نیازهای زیبایی شناختی و حفظ محیط زیست، یک بخش مهم تجارت در صنعت آبزیان را تشکیل می دهد.

    با گذشت زمان، نگهداری ماهیان زینتی برای بسیاری از افراد به یک فعالیت جالب و سرگرم کننده تبدیل شده و همزمان تکثیر و پرورش ماهیان زینتی درآمدزایی برای جوانان بیکار و علاقمندان به این حرفه را با خود بهمراه دارد.

    مفهوم توسعه کارآفرینی از طریق پرورش ماهیان زینتی روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می کند. در کنار کارگاه های تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، صنایع جانبی از جمله ایجاد فروشگاه های متعدد تولید و عرضه تجهیزات و لوازم جانبی تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، مکمل های غذایی ودارویی موجب درآمدزایی بیشتر این صنعت و پویایی آن گردیده است. لذا تولید ماهیان زینتی یک صنعت چند میلیارد دلاری است.

    تجارت ماهیان زینتی دارای پتانسیل و رشد فوق العاده، هزینه تولید پایین و نرخ بازگشت بالا در یک بازه زمانی کوتاه و با تقاضای فزاینده بازار همراه است.

    با توجه به معضلات بیکاری در کشور بویژه در استان کرمانشاه، ایجاد اشتغال از طریق احداث کارگاه های تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در قالب مشاغل زود بازده بسیار شایان اهمیت است. صنعت تولید آکواریوم و پرورش ماهیان زینتی صنعتی پویا بوده و بازار مناسب داخلی و بازار خارجی به موجب صادرات کشش مناسب تبادلات را فراهم می نماید.

    بنابراین می توان از آن به عنوان یک فرصت کارآفرینی و اقتصادی بالقوه که میتواند بالفعل شود یاد کرد. از جمله دلايل مهم علاقمندي سرمایه گذران به احداث کارگاه های تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، نياز به فضاي تولیدی كم، نياز آبی اندک، نياز به سرمايه گذاري کمتر نسبت به سایر فعالیت های آبزی پروری، ايجاد اشتغال، برگشت سريع سرمايه، درآمدزايي و سوددهی مناسب و استفاده بهینه از منابع موجود می باشد.

    انواع ماهی های زینتی به لحاظ محیط زندگی به دو دسته کلی آب شور و آب شیرین و انواع گونه های زنده زا و تخم گذار طبقه بندی می شوند.

    به دلیل دسترسی به فن آوری پرورش ماهیان زینتی آب شیرین ۹۰ درصد تولید و تجارت جهانی به این دسته از ماهیان اختصاص دارد. تقریباً ۹۰ درصد از گونه هایی که در محیط پرورشی تکثیر و پرورش می شوند نیز از دسته ماهیان آب شیرین گرمسیری هستند. در حالیکه ماهیان انواع آب شور از محیط طبیعی صید می شوند.

    ماهیان زینتی ایران اغلب به کشورهای عراق، ایتالیا، کویت، آذربایجان، تایلند و امارات متحده عربی صادر می گردد، طی سال های اخیر بیشترین میزان صادرات ماهیان زینتی استان کرمانشاه به کشور عراق بوده است.

    در سال جاری در استان کرمانشاه تعداد ۴۷۰۰۰۰۰ قطعه انواع ماهیان زینتی با اشتغالزایی ۹۴ نفر تولید و به فروش رسیده است. در همین سال یک واحد تکثیر ماهیان زینتی با ظرفیت یک میلیون قطعه به نام آقای امین میرزایی در شهرستان کرمانشاه افتتاح گردید، همچنین واحد دیگری در شهرستان کنگاور با ظرفیت ۶۰۰ هزار قطعه در روستای طاهر آباد در سال ۱۴۰۲ افتتاح خواهد شد و بر ظرفیت تولید استان افزوده خواهد شد.

    از مجموع کل واحد های تولیدی استان کرمانشاه ۲ واحد بزرگ مقیاس و صنعتی، اغلب واحدها ظرفیت تولیدی متوسط بین ۲۰۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰ قطعه که مجوز فعالیت از صنف واحدهای کشاورزی را اخذ نموده اند و مشغول به فعالیت می باشند و دسته آخر واحدهای کوچک مقیاس (مشاغل خانگی) می باشند.

    اداره کل شیلات استان در تلاش است با حل چالش های پیش روی تولیدکنندگان این صنعت، پایداری و توسعه این صنعت نوپا در استان را تضمین نماید. از مهمترین مزایای اخذ مجوزهای لازم از ادارات ذیربط توسط واحدهای خانگی و تجاری، حمایت های دستگاههای متولی از فعالیت این واحدها می باشد.

    علاقمندان و متقاضیان فعالیت در این رشته شیلاتی می توانند با مراجعه به ادارات شیلات شهرستان ها یا اداره کل شیلات استان ، با ارائه درخواست و کسب اطلاعات لازم نسبت به احداث و راه اندازی مراکز تولید و تکثیر ماهیان زینتی اقدام نمایند.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.